Najlepsza dieta w ciąży

Ciąża to wyjątkowy okres dla każdej kobiety. Wiele przyszłych mam zdaje sobie sprawę z tego, że od tego jak będą dbać o swoje ciało, zależy zdrowie dziecka. Odpowiednia dieta oraz dbanie o siebie zagwarantują, że maluszek urodzi się zdrowy. A sama mama nie przytyje po porodzie, również będzie pełna energii i wigoru. Warto zastosować się do kilku porad, dotyczących przede wszystkim żywienia, aby mieć pewność, że dziewięć miesięcy ciąży przeżyjemy zdrowo i bez problemów.

Przyszłe mamy panicznie boją się dodatkowych kilogramów. Oczywiście, jest to realny problem. Wystarczy jednak zastosować się do kilku prostych porad, żeby móc cieszyć się zdrową i piękną figurą. Aby nie przytyć w ciąży, należy zadbać o zbilansowaną dietę, która powinna zawierać najpotrzebniejsze składniki. Dodatkowo można się poruszać: dużo chodzić oraz uprawiać lekkie ćwiczenia dla ciężarnych. To wszystko sprawi, że nie tylko mama, ale i dziecko poczuje się lepiej. Ważne są spożywane produkty, które zapewnią dziecku prawidłowe funkcjonowanie. Układając sobie codzienny jadłospis trzeba pamiętać, które produkty są niezalecane i wykluczyć je z diety. Warto także pamiętać o tym, że w poszczególnych trymestrach ciąży, istnieje zapotrzebowanie na różne produkty, więc należy to uwzględniać i układać sobie jadłospisy dopasowane do trymestrów.

Istnieją produkty, które do dziś budzą wątpliwości wśród przyszłych mam: owoce, słodycze i nabiał. Owoce (i warzywa) są jak najbardziej wskazane. Słodyczy lepiej unikać. Nabiał natomiast powinniśmy dobierać szczególnie ostrożnie, ponieważ nie wszystkie produkty mleczne są wskazane. Wręcz przeciwnie – są zabronione i mogą wyrządzić wiele szkód. Niektóre panie cierpią na konkretne dolegliwości związane z ciążą. Można je podzielić na poważniejsze, wymagające nadzoru lekarza, oraz na te powszechniejsze, mniej poważne, z którymi mogą poradzić sobie same. Do pierwszego rodzaju zaliczymy m.in. cukrzycę ciążową, nadwagę czy anemię. W przypadku takich przypadłości wymagana jest opinia lekarza, który zaleci odpowiednią dietę. Drugi rodzaj dolegliwości to bardzo częste w ciąży: zaparcia oraz mdłości. Tutaj jesteśmy w stanie poradzić sobie same, chyba że zaczynają one być dotkliwe i utrzymują się przez dłuższy czas. Wtedy także lepiej udać się do lekarza.

Po porodzie także nie wolno zapominać o prawidłowym odżywianiu. Dieta dla karmiących to właściwie przedłużenie diety podczas ciąży. Jeśli dopiero planujemy dziecko, warto zapoznać się z tzw. dietą płodności. Zaliczamy do niej produkty, które w naturalny sposób wzmocnią organizm kobiety oraz mężczyzny na czas starań o dziecko.